PokerStars honlap
Részesedés eladása versenyekből
Bevett gyakorlat, hogy a versenyjátékosok eladják az akcióik valamekkora százalékát befektetőknek. Ez nem azonos a backinggel, amikor is a szponzor a teljes nevezési díjat átvállalja. Ha részesedést vásárolunk valakiből, általában csak a nyeremény ránk eső részére vagyunk jogosultak, további beleszólásunk semmibe nincs, szemben a backinggel, ahol a szponzor döntése számít minden lényeges kérdésben.

Az eladás lehetséges okai

A százalékeladás hátterében szinte kizárólag a gyenge bankroll áll. A játékos úgy érzi, megvan a tudása a nagyobb nevezési díjú versenyekhez, a pókertőkéje viszont csak kisebb versenyekhez elegendő. Az ellenségünk ilyenkor is az extrém magas variancia, ami a nagy létszámú mezőnyök egyértelmű velejárója. Az eladás sokszor közösségi oldalakon, nyilvánosan zajlik, ez jól biztosítja a transzparenciát.

Vannak játékosok, akik ugyan rendelkeznek kellő tőkével a magasabb nevezési díjú versenyekhez, emellett a tudásuk is megalapozott, de frusztrálja őket a túl magas tét. Ez is lehet oka a részesedés eladásnak, bár számukra talán inkább a backing lehet a jobb megoldás.

Eladás online és élő versenyeken

Az online versenyek jól követhetőek és gyakorlatilag nulla járulékos költséggel játszhatóak, így egyszerűen kalkulálhatók a részesedéseladások. Mindkét fél számára előnyös lehet az arányos vagy az ahhoz közeli árazás.

A részesedés eladása az élő versenyeken is megszokott jelenség. Viszont jelentős különbség az online versenyekhez képest, hogy az élő versenyeket számos egyéb költség terheli, úgymint utazás, szállás, esetleg egyéb fogyasztás, borravaló. Ezzel együtt közismert tény, hogy az élő versenyek mezőnye rendszerint jóval gyengébb, mint egy azonos nevezési díjú online versenyé. Ez a két tény együttesen rávilágít arra, hogy egy élő versenyből nem igazán éri meg „árában" eladni részesedést. Ha egy három napos élő verseny nevezési díja mondjuk 1 000 $, és ennek az 50%-át tervezzük eladni, jogosnak tűnik, hogy az 500 $-nál valamivel többet kérjünk. Erre szolgál a markup.

Markup

A markup tizedes tört vagy százalékos formában kifejezett árrést jelent. Ha 12 dollárért eladok valamit, ami nekem 10 dolláromba került, akkor 1,2-es, vagy 20%-os markuppal értékesítettem. A pókerversenyek kapcsán ezt a markup kifejezést szokás használni.

Ha egy nagy mintán, igazolhatóan nyereséges játékos árul részesedést a versenyeiből, gyakori, hogy felárral árulja a részesedést. Ez a felár az online asztalokon jellemzően az 1,05 és 1,25 számok közé esik, de élő tornákon akár 1,50-ig is felkúszhat.

Venni, vagy eladni?

Adódik a kérdés, hogy melyik a jobb, részesedést venni vagy részesedést eladni. Ez elvileg tisztán várható érték kérdése. Például, ha egy játékos nagy mintán, igazoltan 30%-os ROI-t képes hozni, és 1,15-ös felárral árul részesedést, akkor hosszútávon érdemes lesz tőle vásárolni. Ezzel szemben, ha egy 5%-os ROI-val rendelkező játékos kínálja ugyanezt az árat, akkor nem tűnik kedvezőnek az ajánlat. Mindig található olyan egyensúlyi ár, ahol egyik fél sem jár se jól, se rosszul, de az üzletek jellemzően nem ezen az áron köttetnek.

A részesedés adás-vétele erősen bizalmi dolog. Nem ritka, hogy a vevő és az eladó nem is ismerik egymást személyesen, és akár jelentős földrajzi távolság is lehet közöttük. Fennáll a veszélye, hogy a játékos nem fizet a nyeremény után, rondább esetben el sem indul a megbeszélt versenyen. Az ilyen típusú kockázat minden esetben a vevőé, így teljesen indokolt, hogy az eladó jelentős diszkonttal árulja a részesedést. Emellett talán az is igaz, hogy venni valamivel könnyebb, mint vevőt találni. (Az viszont egyértelműen kijelenthető, hogy legszívesebben azoktól a játékosoktól vennénk százalékot, akiknek eszükbe sem jut, hogy azt eladják nekünk.)

Részesedéscsere

A részesedéscsere valójában a részesedéseladás egyik speciális változata. Ilyenkor az történik, hogy hasonló játékerejű – a mezőny átlagánál rendszerint erősebb – játékosok (esetleg barátok) ugyanazon a versenyen indulnak, és egy előre meghatározott százalékot felajánlanak egymásnak a nyereményből. Ez lehet csak 1%, de akár 50% is. (Komolyabb versenyeken az 5-10% a jellemző.) Nem ritka, hogy egy-egy profikból álló csoport teljes megosztással játszik bizonyos versenyeket vagy verseny-sorozatokat. Ők az összesített nettó eredményt osztják szét egyenlően egymás között.

X Sütiinformáció

Sütiket helyeztünk el a számítógépeden, hogy javítsuk a felhasználói élményedet weboldalunkon. Bármikor megváltoztathatod a sütibeállításaidat. Ha nem változtatsz rajtuk, azt beleegyezésnek értelmezzük a továbbiakra vonatkozóan.